Egot

”Den längsta resan gör vi i vårt inre”

Isländskt ordspråk

 

Det är så mycket som bubblar upp i hjärnan och som vill komma på pränt och jag bara ÄLSKAR att skriva så det är svårt att författa det kort eller prioritera samtalsämne.

Nu har det varit mycket snack om valet och en del människor kanske är väldigt intresserade, en del väldigt trötta på det och jag väljer bort att skriva om det eftersom mitt ego vill ha roligt :-D

Ann-Louise, vi har ju lovat prata om egot och då vill jag passa på och göra det NU. Mitt minne är som det är och det är bäst att göra saker innan de hamnar i någon avlägsen del av min hjärna.

 

Du funderade över om vi kan vara av med egot. Min spontana tanke är att egot är en del av oss som är svårdefinierad precis som alla känslor som är abstrakta och allt som är abstrakt tolkas och upplevs på olika sätt då det inte finns nån fast form av det. Men alla har vi upplevt egot på ett eller annat sätt utan att i varje situation kunna sätta ord på det.

Du sa det så fint: ”EGOT tror att vi kommer dö när någon lämnar oss.” och det är ett bra exempel på hur egot kan uppenbara sig.

Egot är ute efter det som vi vill ha. Jag skulle tro att ego är förkortning för egoistiskt, dvs vår strävan efter att äga, inneha, besitta, saker och ting. När jag rannsakar situationer då egot vill vara makthavare över, då är det kärlek som leder före materiella saker.

Säg om du inte tycker som jag, att vi vill äga dem som vi älskar!

En del är bättre på att hantera det en del har rena helvete med sig själv och sin älskade på grund av det. För, handen på hjärtat, hade du gärna villat vara ägd av nån? Det är lätt att förväxla samhörigheten och tillhörigheten med ägandet.

Jag håller fullständigt med dig, Ann-Louise, att man måste ständigt jobba med egot för att förebygga dennes makt över oss och istället hitta balans. Vi ska gärna inte vara utan egot heller. Människor som inte lyssnar till sitt ego har det lika svårt med sig och andra, så det är inte heller drömscenariot, att vara utan egot, helt och hållet, vilket är, förövrigt omöjligt.

God natt och ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0